4 dagen N.Z. - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van keesenelly - WaarBenJij.nu 4 dagen N.Z. - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van keesenelly - WaarBenJij.nu

4 dagen N.Z.

Door: Kees en Elly

20 December 2014 | Nieuw Zeeland, Greymouth

17 december 2014,
We verlaten de camping om 10.00 uur. Voor die tijd hebben we onze kleinzoon een fijne verjaardag toegewenst. Het ging hem het meest te doen om de cadeautjes, daarvoor is het natuurlijk nog een kind. Hij werd in N.Z. 4 jaar. We rijden als eerste naar de camperverhuur om ons linnengoed te verschonen. Daarna rijden we nog een aantal kilometers om naar het bungyjumpen te kijken. Daar eten we ook de taartjes t.g.v. Arjan z’n verjaardag. Vervolgens is het richting Wanaka. Daar gaan we naar Puzzleworld, dit is een attractie, eerst dor een doolhof waar je wel 5 km. Kunt lopen als je niet goed loopt. Wij nemen de nooduitgang met Arjan en de rest, Hugo,Jasperdina en Jochem komen wat later via de officiele route. Daarna hebben we nog een attractie, nl. Eerst een soort klimmen waar je van links naar rechts wordt gedirigeerd, moeilijk om op de been te blijven. Vervolgens komen we een ruimte tegen waar diverse hoofden van bekende personen zijn. Als je er langs loopt kijken ze je helemaal na. Zo zien we diverse dingen, als je er langs loopt of sommige als je ervoor staat, allemaal heel leuk. Hier verblijven we totaal wel 3 uur. Dan om 18.00 uur zoeken we een camping. Vandaag hadden we 27 gr. We eten buiten naast de keuken. ’s Avonds kunnen we nog lang buiten zitten. De dag was best vermoeiend dus liggen we op tijd in bed.

18 december 2014
We vertrekken vandaag richting Haast, een plaats aan de westkust van N.Z. Wanneer we een poosje gereden hebben bezoeken we een waterval. We bezoeken de Bleu Pools, daar lopen we over 2 hangbruggen waar je wiebelend overheen gaat. Een brug mag belast worden met 10 personen en de andere met 20 personen. Daarna gaan we naar de Fantail Falls. We bezoeken ook nog de Thunder Creek Falls. Intussen hebben de sandflies (kleine muggen) ons al flink te pakken. Dat betekent dat we weer snel naar de camper gaan om niet overal gestoken te worden. We rijden door een prachtig gebied, links en rechts hoge bergen en rotsen waar diverse watervallen naar beneden komen en dan weer door vlak gebied. Heel byzonder dit alles te zien. De reis gaat verder en om 16.15 uur bereiken we de camping in Haast. Dit keer zijn we een van de eersten dus kunnen gemakkelijk een plaats vinden. Ook hier worden we als welkome gasten begroet door de sandflies. Dat betekent dat we ons goed in moeten smeren met een anti-insectenmiddel. De camping ligt vlak bij de Tasmanzee.

19 december 2014
We vertrekken om 9.50 uur richting Fox Glacier, maar voordat we er zijn krijgen we onderweg nog het een en ander te zien . Een uitkijkpunt bij Knights Point Lookout en wat verder Bruce Bay. (Beiden liggend aan de Tasmanzee) Daar worden witte stenen gevonden, mogelijk kunnen we ze eind januari meenemen. Uiteindelijk komen we bij Fox Glacier aan. We maken een wandeling naar de gletsjer, van ruim een half uur, langs een steile route. Onderweg hebben we geen stops i.v.m. mogelijk naar beneden vallende stenen. Er gebeurt gelukkig niets en de gletsjer hebben we goed kunnen zien vanuit een hoog gelegen uitkijkpost. 9 jaar geleden konden Hugo en Jasperdina nog vlakbij de gletsjer komen, nu helaas niet meer. Het hele gebied is alleen al indrukwekkend. Heel veel watervallen langs de steile rotsen. Teruggekomen bij de campers rijden we richting de Franz Jozef Glacier, waar we de camping opzoeken. Helaas is het hard gaan regenen.

20 december 2014
We staan met regen op, trouwens de hele nacht heeft het geregend. We rijden om 10.15 uur van de camping en rijden dan door een soort oerwoud en dan weer over een vlakte. Heel apart. Onderweg zien we grote kuddes koeien. We rijden nu langs de westkust naar Hokitika, hier gaan we naar een jadefactory, prachtige stenen, vooral de kleur groen. We lopen het plaatsje nog even door en gaan dan naar Hakityka Gorges. Na een bergpad komen wij bij een hangbrug waar we wiebelend overheen lopen. Jammer voor ons dat hier ook weer sandflies zijn en dat het regent. Daarna rijden we door naar Greymouth waar we een camping opzoeken.
Groeten ditmaal vanuit een regenachtig N.Z.
(De westkust staat erom bekend dat er in een jaar tijd wel 3 meter water kan vallen maar in de bewuste gorges wel 7 meter.)

Kees en Elly

• 20 December 2014 - 12:27

Ed, Trudy En Danielle:

Weer een mooi verhaal. Volgende keer weer enige foto's toevoegen hoor.

Gr, Danielle ,Trudy en Ed

• 20 December 2014 - 14:30

Aad En Piet Van Sorgen:

Wat een geweldige verhalen allemaal. Jullie hebben al heel wat gezien en zijn nog lang niet uitgereisd!
    Goed dat je dagelijks een verslag bij houdt,anders ben je het zo kwijt. Jullie hebben zoveel indrukken te verwerken. Nou, geniet maar lekker verder. Elly jij hoeft voorlopig volgens mij niet meer naar de kapper , dstkan wel 8 weken zitten.

groetjes uit Boskoop
    M